Учебное пособие Издательство Томского политехнического университета 2009

Федеральное агентство по образованию

Государственное образовательное учреждение высшего профессионального образования

«ТОМСКИЙ ПОЛИТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ»

___________________________________________________________________________________________

Л.А. Хлабутина

История русской живописи

Учебное пособие

Издательство Томского политехнического университета

2009

ББК Ш143.21-923.8

УДК 802.0:7.01(075.8)

Х 55

Хлабутина Л.А.

Х 55 История русской живописи: учебное пособие / Автор- составитель: Л.А.Хлабутина. – Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2009. – 166 с.

(12 pt)

В пособии представлены тексты разного уровня сложности по истории российской живописи, охватывающие период от III до XXI веков н.э. Делается акцент на характере творчества отдельных художников разных направлений искусства. Тексты снабжены вокабуляром, заданиями на совершенствование умений устной речи, чтения, перевода, включены игровые задания, викторины. Содержится большой объем текстов для дополнительного чтения, перевода самостоятельной подготовки презентаций, проектных заданий. В приложении помещены иллюстрации картин, предлагаемых для анализа и описания.

Предназначено для использования на занятиях по практике устной речи направления Лингвистика и межкультурная коммуникация, специальности 031202 «Перевод и переводоведение», для студентов, изучающих английския как первый или второй иностранный язык. Рекомендуется также использовать при обучении студентов-иностранцев, знакомящихся с культурой России.

УДК 802.0:7.01(075.8)

Рецензенты

Кандидат филологических наук, доцент, заведующий кафедрой лингвистики и межкультурной коммуникации ТГПУ
Л.Г. Ананьева

Кандидат педагогических наук, доцент, заведующий кафедрой теории и методики преподавания иностранных языков ТГПУ
О.Н. Игна

© Томский политехнический университет, 2009

© Оформление. Издательство Томского политехнического университета, 2009

Vladimir Borovikovsky 1757 -1825

Portrait of Maria Lopukhina, 1797
Oil on Canvas, 72 x 53.5 cm
The State Tretyakov Gallery

Moscow, Russia

Contents

Unit 1. RussianArt Movements

1.1. Vocabulary

1.2. Art Movements

1.2.1. Раrt 1

1.2.2. Part 2

1.2.3. Part 3

1.3. The History of Russian Fine Arts

Unit 2. Describing a picture

2.1. Understanding icons

2.2. Rublev Andrei

2.3. Borovikovskii Vladimir

2.4. Bryullov Karl

2.5. Aivasovskii Ivan

2.6. Tropinin Vasilii

2.7. Savrasov Alexey

2.8. Shishkin Ivan

2.9. Perov Vasilii

2.10. Kramskoi Ivan

2.11. Kuindzhi Arkhip

2.12. Repin Ilya

2.13. Surikov Vasilii

2.14. Yaroshenko Nikolay

2.15. Vasnetsov Viktor

2.16. Levitan Isaak

2.17. Serov Valentin

2.18. Role play “Sotheby Auction”

2.19. Quiz 1. Name the Picture

2.20. Quiz 2. Name the Movement and Style

Unit 3. Rusian Museums

3.1. The State Russian Museum

3.2. The Hermitage

3.3. The Tretyakov Gallery

3.4. The Pushkim State Museum of Fine Artes

3.5. The Perm State Art Gallery

Unit 4. Texts for Supplementary Reading and Presentations

4.1. Historical Introduction to Icon Painting

4.2. Theophanes the Greek

4.3. Renaissance Art

4.4. The 18th centrury

4.5. The 19th century

4.6. The Wanderers

4.7. The 20th century

4.7.1. Constructivism

4.7.2. Cubism

4.7.3. Neo-primitivism

4.7.4. Rayonism

4.7.5. Suprematism

4.8. Natalia Sergeevna Goncharova: The Evangelists

4.9. Mikhail Larionov: The Fish

4.10. Kazimir Severinovich Malevich: Taking in the Harvest

4.11. Mystical city group exhibition

Appendix. Paintings for Analysis and Description

The List of Paintings Given in the Appendix

Keys

Literature

Internet resources

Unit 1. Russian Art Movements

Lead - in

Artискусство(uncountable noun)

A work of artпроизведениеискусства(countable noun)

The Fine Arts =(the Arts)изобразительное искусство

Task 1.Give Russian equivalents for the following English proverbs and sayings, explain their meaning and make up situations.

1. When one loves his art no service seems too hard

2. The devil is not as black as he is painted

3. Art is long life is short

4. A thing of beauty is a joy for ever

5. Art lies in concealing art

6. Art has no enemy except ignorance

Task 2. Comment on the following statements

  1. Art has an enemy called ignorance. (Ben Jonson)

  2. Art is a veil rather than a mirror. (O.Wilde)

  3. The beauty of a work of art has to be left. (J.Reynolds)

Task 3. Answer the following questions

  1. What do you think is the role of art in cross-cultural communication?

  2. Are you a connoseur (знаток) or a layman (неспециалист) in art?

  3. Have you got any art education?

  4. What styles and art movements do you know?

  5. What genres of painting do you like?

  6. Can you tell one genre from another?

  7. Can you analyse and evaluate the artist’s skill and talent looking at the picture?

  8. How many Russian painters can you recollect?

  9. Who is your favourite Russian painter and why?

  10. What is your favourite painting? Why?

  11. What paintings are associated with your childhood?

  12. Do you have any reproductions or original paintings at home?

  13. How often do you visit any art exhibitions, galleries, museums?

  14. What famous Russian museums do you know?

Mind the use of prepositionsof and by with the words ’picture’, ‘painting’, ‘portrait’, ‘drawing’, ‘sketch’, etc

A picture of + proper noun refers to the subject of the picture, not to the artist

eg.A picture of Rublev = A picture depicting Rublev, that is “his portrait”

A picture by + the name of the artist focuses on the doer of the action

eg. A picture by Rublev = A picture done by Rublev

Mind the use of Articles

Task 4. Analyse the use of articles and remember the explanation

1. He doesn’t love abstract art (non-count abstract or material nouns are not preceeded by any article).

2. This man does not know a Rubens from a Rembrandt (an originally proper name comes to be used as a common noun, usually as a result of metonymy or metaphor)

3. Theart of the nineteenth century impresses me the most (non-count noun, is used in its specifying function).

4. The music of the Rennaissance (specifying function).

5. The painter Reynolds is a well-known English painter (proper names are used without articles, but when there is a premodifier denoting a profession the definite article is used).

6. I’ve got acquainted with Mr Smith, a painter (the indefinite article classifies the noun, the reader doesn’t know about this person).

7. I’ve got acquainted with Mr Smith, the painter (the definite article implies that the reader is supposed to be familiar with the person).

8. The Tate Gallery, the National Gallery, the Metropolitan Museum, the British Museum, the Hermitage are world famous museums (names of museums are used with the definite srticle).

9. It’s a picture by a modern painter(the indefinite article in its classifying function)

10 This is the painter I told you about (the definite article in its specifying function singles out an object from all the other objects).

11. They belong neither to the romanticists nor to the impressionists (the definite article used in its generic function with nouns denoting social classes or people belonging to some school or movement in literature or art).

12. Rublev, thefamous Russian icon painter, lived in the 15th century (in apposition with a well-known work of art or person the definite article is generally used).

13. Miss Sharp’s father was an artist (a predicative noun, an object belongs to a certain class).

Task 5. Analyse and explain the use of articles

1. His children were unable to make money, they went into artand literature.

2. You must play Chopin to me. The man with whom my wife ran away played Chopin exquisitely.

3. Well, old man, how did the great Goya strike you?

4. At that time I had the greatest admiration for the Impressionists. I longed to possess a Sisley and a Degas, and I worshippedManet.

5. A number of original paintings hung on the walls. I identified two small Renoirs, a Milton and a Miro.

6. David stood undecided, at a loss; and then suddenly he registered a painting over the bed. It was a Braque, one he knew he had seen somewhere in reproduction.

7. Inside the room there were plenty works to admire. A little flower painting must be an early Matisse.

8. We enoyed the stillness of the air.

9. The painter Surikov left many fine pictures.

10. The English landscape painter Joseph Turner was struck by Ainazovsky’s picture “The Bay of Naples on a Moonlit Night”

11. The famous Russian icon painter Rublev lived in the 15th century (remember the construction)

12. Last summer I visited the Tretyakov Gallery.

13. Have you ever seen “Rooks Are Back Again”, the painting by Savrasov?

14. Sishkin, thefamous Russian landscape painter, was given an artistic name of “a singer of fields and forests”

Art

Art is the expression of creativity or imagination. The word art comes from the Latin word ars, which, loosely translated, means "arrangement". Art is commonly understood as the act of making works (or artworks) which use the human creative impulse and which have meaning beyond simple description. While art is often distinguished from crafts and recreational hobby activities, this boundary can at times be hard to define. The term creative arts denotes a collection of disciplines whose principal purpose is the output of material for the viewer or audience to interpret. As such, art may be taken to include forms ranging from literary forms (prose writing and poetry); performance-based forms (dance, acting, drama, and music); visual and "plastic arts" (painting, sculpture, photography, illustration); to forms that also have a functional role, such as architecture and fashion design. Art may also be understood as relating to creativity, esthetics and the generation of emotion (/wiki/Art).

Painting

Painting is the practice of applying paint, pigment, color or other medium to a surface (support base). In art, the term describes both the act and the result, which is called a painting. Paintings may have for their support such surfaces as walls, paper, canvas, wood, glass, lacquer, clay or concrete. Paintings may be decorated with gold leaf, and some modern paintings incorporate other materials including sand, clay, and scraps of paper.

Painting is a mode of expression, and the forms are numerous. Drawing, composition or abstraction and other aesthetics may serve to manifest the expressive and conceptual intention of the practitioner. Paintings can be naturalistic and representational (as in a still life or landscape painting), photographic, abstract, be loaded with narrative content, symbolism, emotion or be political in nature.

A portion of the history of painting in both Eastern and Western art is dominated by spiritual motifs and ideas; examples of this kind of painting range from artwork depicting mythological figures on pottery to Biblical scenes rendered on the interior walls and ceiling of The Sistine Chapel, to scenes from the life of Buddha or other scenes of eastern religious origin

(/wiki/Art).

1.1. Vocabulary

1.

genres

engraving

etching

oil-painting

pastel

landscape / scenery

marine-painting/seascape

sketch

fresco

water-colour

study

cartoon

genre-painting

still-life

pen-and-ink drawing

black-and-white drawing

historical painting

battle piece /painting

flower piece

subject picture

2.

oils

water-colours

crayons

easel

palette

canvas

varnish

frame

brush

Indian ink

3.

to draw

to paint in oil/water-colours

to picture

to portray

to depict

to execute a painting

to do portraits

to produce portraits

to sketch

to transcribe on the canvas what one

observes in life

to accentuate smth

to emphasize

to focus on

to paint from nature/ memory / imagination

to paint mythological/historical subjects

to specialize in portraiture / still life etc.

4.

painter / artist

craft

landscape painter

marine painter

portrait painter/portraitist

animalist

genre painter

battle painter

engraver

cartoonist

studio

a fashionable/mature/self-taught/ artist

to develop one’s own style of painting

to conform to the taste of the period

to break with the traditions

to be in advance of one’s time

to become famous overnight

to die forgotten and penniless

5.

colour scheme

colouring

subtle / delicate colouring

intricate and somber colouring

colours

warm / hot / cold / cool

fresh / fading

primary / secondary colours

/pre/dominant colours

sparkling and harmonious

vivid / bright / intensive

clashing / inharmonious

gaudy

muted in colour

restful

agitated

soft

delicate

dull

oppressive

harsh

brilliantly contrasting colours

more intensive colour areas

done in a wide colour range

done in blacks, greys and whites

delicately blended dark greens

soft mellow tones

silvery half-tones

range of tones

thickly applied paints

light and shade

blur / smudge / patch

hue

huge volumes of space

the illusion of aerial distance

to convey a sense of space

to set off smth

6.

clear-cut lines

rhythmic flow of simple lines

crude lines

flowing lines

lines and colours are subdued

the convergence of lines

7.

composition

in the foreground / background

in the centre foreground / background

on the right / left of the picture

to the right / left of the picture

at the top / bottom

in the left / right hand corner

to arrange symmetrically /asymmetrically

in a pyramid / in a vertical format

to divide the picture space diagonally

horizontally

the skyline / horizon

to define the nearer figures more sharply

to emphasize the contours purposely

to place the figures against the landscape background

to be posed / silhouetted against an open sky / classic pillar / snow

to blend with the landscape

to be scarcely discernible

sweeping landscape

multitude of fine details

painstaking precision

carefully drawn details

combination of space and light

dynamic arrangement of characters

to stand out sharply

sitter

to sit / to pose

full-lengh (life- size) portrait

half (knee, shoulder) lengh portrait

to be represented standing / sitting / talking

8.

to depict a person/ scene of common life/ the mood of…

to portray people /emotions with moving sincerity /with restraint

to render / to interpret the personality to reveal the person’s nature

to capture the sitter’s vitality/ transient expression

to expose the dark sides of life

1.

жанры

гравюра

офорт

картина, написанная маслом

пастель

пейзаж

морской пейзаж

набросок

фреска

акварель

этюд, эскиз

карикатура

жанровая живопись

натюрморт

рисунок пером

карандашный рисунок

историческая картина

картина, изображающая сражение

картина с изображением цветов

сюжетная катрина

2.

масляные краски

акварельные краски

цветные мелки

мольберт

палитра

полотно

лак

рама

кисть

тушь

3.

рисовать

писать маслом / акварелью

изображать на картине

писать (портрет)

изображать

выполнить картину

писать портреты

создавать портреты

делать набросок

переносить на полотно то, что видишь в жизни

aкцентировать ч-л

выделить

поставить в центр внимания

писать с натуры/по памяти/ по воображению

писать на мифологические/ исторические сюжеты

специализироваться в портрете, натюрморте

4 4.

художник

ремесло, искусство

пейзажист

маринист

портретист

анималист

жанрист

баталист

гравер

карикатурист

мастерская художника

модный, зрелый художник / самоучка

развить свой собственный стиль

соответствовать вкусу времени

порывать с традициями

опережать свое время

стать известным в одночасье

умереть забытым и нищим

5.

цветовая гамма

колорит

утонченный колорит

сложный и мрачный колорит

цвета

теплые / горячие / холодные

свежие / блеклые тона

основные / дополнительные

преобладающие цвета

сверкающие и гармоничные

яркие, интенсивные дисгармонирующие

кричащие, бесвкусные

приглушенные цвета

беспокойныe

взволнованныe , возбужденныe

мягкиe, нежныe

утонченныe, изысканныe, нежныe

тусклыe

угнетающиe, гнетущиe

грубыe, жесткиe

ярко контрастирующие цвета

более интенсивные цветовые области

выполненный в широкой цветовой гамме

выполненный черными, серыми и белыми красками

искуссно переходящие друг в друга темно-зеленые цвета

мягкие сочные тона

серебристые полутона

диапазон тонов

краски, нанесенные толстым слоем

светотень

пятно

оттенок

изобилие пространства

впечатление воздушного пространства

передать ощущение пространства

оттенять что-то

6.

четкие линии

ритмическое течение простых линий

грубые линии

плавные линии

линии и цвета приглушены

схождение линии

7.

композиция

на переднем / заднем плане

в центре переднего/ заднего плана

справа / слева на картине

справа / слева на картине

вверху / внизу

в левом / в правом углу

организовать симметрично

/ несимметрично

пирамидально / вертикально

разделить картину по диагонали

горизонтально

линия горизонта / горизонт

обозначить ближние фигуры более четко

намеренно выделить контуры

расположить фигуры на фоне пейзажа

расположить на фоне открытого неба / классической колонны / снега

слиться с пейзажем

быть едва различимым

широкий пейзаж

множество мелких деталей

кропотливая точность

тщательно выписанные детали

соединение пространства и света

динамическое расположение фигур

резко выступать, выделяться

натурщик

позировать

портрет в натуральную величину

портрет в половину роста/до колен, до плеч

быть изображенным стоя / сидя / разговаривая

8.

изобразить человека/сцену из простой жизни/настроение

изображать людей/эмоции с трогательной искренностью/ сдержанно

передать личность

вскрыть природу (характер) человека

уловить жизненность модели/ мимолетное выражение лица

обличать темные стороны жизни

  1. Учебное пособие Издательство Томского политехнического университета Томск 2010

    Учебное пособие
    В учебном пособии рассматриваются вопросы финансового управления. Представлены основные инструменты и методы финансового менеджмента, анализируются вопросы стратегии и тактики финансового управления, вопросы финансового прогнозирования,
  2. Томского политехнического университета Издательство Томского политехнического университета 2009

    Документ
    Настоящий документ основывается на Концепции языковой подготовки в Томском политехническом университете; требованиях Федеральных Государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (ФГОС ВПО) по направлениям
  3. Учебное пособие. Часть I. Томск: о-80 Изд-во Томского политехнического университета, 2009. 99 с

    Учебное пособие
    В пособии с позиций цивилизационного методологического подхода изложены основные проблемы российской и мировой истории с древнейших времен до конца XVIII в.
  4. Методические указания к выполнению лабораторных работ по курсам «Моделирование систем» и«Автоматизированные системы управления аэс» для студентов специальностей 220301 и 140404 Издательство Томского политехнического университета

    Методические указания
    Методические указания к выполнению лабораторных работ по курсам «Моделирование систем» и «Автоматизированные системы управления АЭС» для студентов специальностей 220301 и 140404
  5. Учебное пособие подготовлено на кафедре философии Томского политехнического университета и предназначено для магистрантов. Ббк 65. 050. 2я73

    Учебное пособие
    Учебное пособие дает концентрированное изложение основ управления персоналом: теория, история, подходы в кадровом менеджменте; технология и методы управления персоналом; управление продвижением по службе.
  6. Учебное пособие: лабораторный практикум Издательство Томского политехнического университета 2010 удк 628. 1(075. 73) + 626. 8(075. 8)

    Учебное пособие
    Н – 192 Водоснабжение и мелиорация: учебное пособие (лабораторный практикум) /А.Д. Назаров, Р.Ф. Зарубина. – Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2010.
  7. Редакционно-издательским советом Томского политехнического университета Издательство Томского политехнического университета 2010 (3)

    Документ
    Консалтинг – динамично развивающееся направление деловой активности, к которому прибегают менеджеры всех уровней с целью оптимизации своей деятельности.
  8. Редакционно-издательским советом Томского политехнического университета Издательство Томского политехнического университета 2010 (1)

    Документ
    Современные международные отношения: учебное пособие / В.Л. Хмылёв; Национальный исследовательский Томский политехнический университет. – Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2010.
  9. Редакционно-издательским советом Томского политехнического университета Издательство Томского политехнического университета 2010 (2)

    Документ
    Рассмотрены основные проблемы современных международных отношений и внешней политики России – ведущие теории международных отношений, военная и экономическая безопасность, информационные процессы в международных отношениях, международные

Другие похожие документы..