Учебное пособие Издательство Томского политехнического университета 2009

Notes

chiaroscuro – распределение светотени

to infuse a subject with smth - вселить в предмет достоинство и грацию

2.7. Alexey Kondratjevich Savrasov (1830 – 1897)

Алексей Саврасов, русский живописец-пейзажист, член-учредитель Товарищества передвижных художественных выставок. В ранних произведениях преобладают романтические эффекты. В 1850-60-е гг. Саврасов чаще переходит к спокойным повествовательным образам, отмеченных стремлением к цветовому единству произведения, к усилению эмоционального звучания светотени. Итогом этих поисков явилась картина “Грачи прилетели”, 1871, где Саврасов изображая внешне невзрачный мотив и подчеркивая в жизни естественной среды момент переходности (наступления ранней весны), сумел показать глубокую задушевность родной природы. Лирической непосредственностью, интересом к пленэру, иногда возвышенно-философским переосмыслением мотивов отличаются и последующие произведения Саврасова ( “Проселок”, 1873, “Дворик”, 1870-е гг. и т. д.). Один из крупнейших представителей лирического направления в русском пейзаже, Саврасов оказал огромное влияние на русских пейзажистов конца 19 – нач. 20 вв. – К.А. Коровина, И.И. Левитана и др. (БСЭ, т.22.с. 1444).

Task 6. Read this information and describe the landscape “Rooks Have Returned” (or “Rooks Are Back Again”) by A. Savrasov. Say whether you share this impression and in what way it can be enriched. Think of the continuation of this description.

Works by Alexey Savrasov, Ivan Shishkin , Vasiliy Polenov, Arkhip Kuinji, and Isaak Levitan were wildly received by the public. These masters showed the highest importance of ordinary motifs, scenes, and seasons of the year. Country sights were approached by artists much more often than urban motifs, thus emphasizing peasant themes. But it was not based purely on social problems. The whole gamut was captured on canvas. Green plain expanses, fallowed fields in the rain, endless travel-worn roads, narrow paths that stretched from different parts of the vast land, dense forests, impassable thickets, small lakes like blue saucers, hidden copses, and the beauty of the big Russian river Volga were all acceptable subjects for these Russian immortals.

The concept of nature, for Russian Itinerant artists has always been closely connected with a man being painted in his natural environment. Concerns about people and their thoughts and the Russian character were very much affected by landscape. The narrations about Russian nature indeed involved the telling of the life story of human beings living in nature.

One of the first among itinerant landscape artists was Alexey Savrasov. His painting, “Rooks Are Back Again”, was exhibited for the first time at the exhibition of 1871 and it amazed the viewers. For the first time they saw a plain native landscape far removed from the flourishing Italian beauty typical of classical and romantic artists. A feeling of nature awakening after winter, trees with their bared branches standing in the distance, soft light coming from the blue sky, a bustle of the first birds, all combined to evoke a feeling of something dear to one's heart.... a familiar scene dating back to childhood. This sentimental landscape gained high significance in this genre.

Task 7. Explain the meaning of the words and give Russian equivalents.

to emphasize peasant themes

to capture the gamut

plain expanses

fallowed fields

travel-worn roads

vast land

impassable thickets

hidden copses

immortals

2.8. Ivan Ivanovich Shishkin (1832 – 1898)


Translation Practice

Шишкин Иван Иванович, русский живописец, один из крупнейших мастеров реалистической пейзажной живописи, член-учредитель Товарищества передвижных художественных выставок.

В начале своего творчества Шишкин следовал традициям романтического пейзажа (“Вид на острове Валааме”» 1858г.). В 60-е годы он преодолевает условность колорита и световых эффектов и обращается к возможно более объективному изображению русского лесного пейзажа, ставшего главной темой его творчества. Он переходит к созданию целостных образов русской природы, композиционными средствами раскрывая идею величия и красоты родной земли, своеобразия ее лесов и полей (“Рожь”, 1878; “Лесные дали”, 1884).

Постоянно работая над этюдами с натуры, Шишкин совершенствует светотеневое решение картин, добивается живописно-тонального единства, иногда обращаясь к мотивам изменчивого состояния природы (“Сосны, освещенные солнцем”, 1886). Он раскрывает типически-выразительные и поэтические черты русского ландшафта, вводя в пейзаж жанрово-повествовательные элементы (“Утро в сосновом лесу”, 1889; “Среди долины ровныя”, 1883). Шишкин создал монументальные и жизнеутверждающие образы родной природы, созвучные демократическим идеям исторического бытового и портретного жанра передвижников, а в лучших произведениях поднялся до широкого обобщения, воспевая национальный пейзаж героического характера (“Корабельная роща”, 1898). Реалистические пейзажи Шишкина, ставшие широко популярными, сыграли важную роль в борьбе за народный характер русской культуры в 1879-90-е годы (БСЭ, т.29, с.420).

Task 8. Read this description of I. Shishkin’s famous landscape “Rye”. Say whether you share this impression and in what way it can be enriched. Continue this description.

Rye” is one of this artist’s best canvasses. By embellishing it, Shishkin transfigured the actual landscape that inspired the painting. Nevertheless, the painter remained faithful to reality and accurately depicted the details of the landscape: the flowers, trees and grain. The proportionate enlargement of details and the combination of various subjects - of the field and the forest, which in reality rarely coexist - create an epic image of an abundant Russian nature. There is rarely a place for man in epic landscapes; in this painting, the travellers walking along the road are barely visible in the ripe rye, which is in fact taller than it would be in reality. The powerful pines with dark green branches extend broadly like legendary heroes with mythic strength, uniting the blue of the sky and the gold of the rye to create a majestic portrait of Russian nature.

Ivan Shishkin in his works glorified the heroic spirit of the Russian land. He liked to emphasize the might and grandeur of Russian nature. Depicting mostly fields and forests, he was given an artistic name of "singer of fields and forests." His selfless love of nature made him not only an artist, but a botanist as well. He refused to be inaccurate depicting tree or blade. Numerous studies and sketches that survived till today offer testimony concerning his great care in studying nature.

Although Ivan Shishkin was often criticized for his naturalism and his unreasonable standards in his representation of nature, the careful work at the details of his paintings can't be called "naturalism." Naturalism in painting means blind imitation of a natural view without a well thought-out composition and without the correlation of common details and a particular selection of the items painted. At first sight, Shishkin's landscapes look so trustworthy that one can get the wrong impression of the artist's work. The artist desires the viewer to believe in the reality of such an existing view.

In this connection, his painting, “Rye”, is very typical. The artist selected the typical natural motives of a central Russian landscape: the field of rye, the road, and mighty oaks. Next he thought about the composition, trying to get the right correlation between the sky and the earth, the fore and background, as well as the right light combination. All these details create mighty images that affect the feelings of the viewer. In this painting the artist truly glorifies the true beauty and grandeur of Russian nature.

Notes

the might - мощь, могущество

abundant - изобильный, богатый

trustworthy - заслуживающий доверия, зд. достоверный, правдивый

grandeur – величие, великолепие, пышность

I.Shishkin: Rye (1878)

Task 9. Describe this Shishkin’s picture to your friend. Do not show it to him and do not tell him the picture’s name. Let your partner guess it. Use the information given below. (Look at its bigger copy in the Appendix)

Быть может, самая популярная картина Шишкина — “Утро в сосновом лесу”. В ней он стремится передать очарование нетронутой девственной природы, поэтизируя жизнь леса. Он передал характерное для него чувство восхищения жизнью первозданной природы, не тронутой столь часто губительным для нее вмешательством человека. В этой картине явственно ощутимы стремления мастера ко все более раскованному живописному языку, усиление внимания к передаче световоздушной среды, цветового богатства природы. Медведи написаны другом художника К.А. Савицким. Они получились столь удачно, что Савицкий даже расписался вместе с Шишкиным на картине. Однако П.М. Третьяков, купив картину, снял подпись. Он утвердил авторство одного Шишкина. Ведь в картине, говорил меценат, “начиная от замысла и кончая исполнением, все говорит о манере живописи, о творческом методе, свойственных именно Шишкину”.

Oil on canvas, 150 x 206 cm. Tretiakov Gallery, Moscow

2.9. Vasily Grigorievich Perov (1834 – 1882)

  Vasily Perov got his education in the provincial Arzamass School of Art. During 1853 - 1861 Perov studied at the Moscow School of Painting, Sculpture, and Architecture. 1862 - 1864 He lived in Paris, studying art. After coming back Perov became a founding member in the Circle of the Itinerants. In 1886 Vasily Perov received a title of member of the Petersburg Academy of Arts.This Russian Artist is known for his genre scenes and portraits.

Perov depicted famous Russian writer Aleksander Ostrovsky, who exposed ignorant merchant class in his stories. This painting is considered to be one of the most significant portraits the artist painted.

V.Perov. Portrait of the Playwright

A. N. Ostrovsky, Oil on canvas,

103.5 x 80.7 cm,1871,The State

Tretyakov Gallery, Moscow

Translation Practice

В начале 60-х гг. Перов создал ряд обличительных жанровых картин, подробно расказывая о несложных будничных событиях, усиливая и заостряя (вплоть до гротеска) социальные характеристики персонажей. Перов указывал на конкретных носителей общественного зла в крепостнической России (“Сельский крестный ход на пасхе”, 1861; “Чаепитие в Мытищах”, 1862). Работы парижского периода отмечены растущим интересом к человеческой индивидуальности, тягой к тональному колориту (“Слепой музыкант”, 1864). Во 2-ой половине 60-хгг. критические тенденции в творчестве Перова реализуются в произведениях, проникнутых сочувствием и состраданием к нищему, обездоленному люду. Картины становятся лаконичнее по композиции, выдерживаются в единой серовато-коричневой гамме. Большое значение в них приобретает пейзаж, получивший в его работах «социальный» характер и создающий общий эмоциональный строй произведения (“Проводы покойника”, 1865, “Тройка. Ученики мастеровые везут воду”, 1866 т.д.). Художник стремился также передать индивидуальные качества людей из народа, их способность глубогко мыслить и чувствовать. В 70-х- 80-х гг. Перов испытал идейный кризиз, в 1877 г. порвал с передвижниками, от обличительных жанровых тем он перешел преимущественно к бытоописательским «охотничьим» сценам (“Птицелов”, 1870; “Охотники на привале”, “Рыболов”, 1871).

V. Perov. "The Troika", 1866

V. Perov. Hunters at rest.1871, Oil on canvas,

119 x 183 cm, Tretyakov Gallery

This painting is full of gentle humor and irony

2.10. Ivan NikolaevichKramskoi  (1837 – 1887)

Ivan Nikolaevich Kramskoi attended the Petersburg Academy of Arts from 1857 to 1863, but he left before graduation because of the protest against the stagnant rules governing competitions there. Kramskoi became one of the creators and then a leader of the Petersburg Artel of Artists. He also was among the founders and participants in the Circle of the Itinerants. In 1869 Ivan Kramskoi received the title of an Academy member. The artist was an outstanding portraitist and had a great influence over Russian realist painting.

I. Kramskoi. Unknown Woman.1883. Oil on canvas. 75.5 x 99 cm

I. Kramskoi. Reading.The portrait of the Artist's wife, 1866-69,

Oil on canvas. Tretyakov Gallery.

2.11. Arkhip Ivanovich Kuindzhi (1841 – 1910)

Arkhip received no former training. He worked in I. Aivazovsky's studioin Feodosia (1865-66). Then attended Academy of Arts for a while. In 1878 he received a title of an Artist. Member of the Academy in 1893. Arkhip became a professor and head of the landscape studio at Higher Art School of the Academy in 1894-97.The Artist lived in the Crimea and St Petersburg. He was the founder of the society in his own name (1908) to which he donated substantial funds to support Russian artists and left his paintings to it. Kuindzhi was a member of Traveling Art Exhibits but he also showed his works independently - especially in 1880, showing his famous Moonlight on the Dniepr.

In later work, Kuindzhi searched for new, expressive ways of depicting nature. After stopping participating in exhibitions and closing his studio for visitors, he devoted himself to experimentation.

A. Kuindzhi. Moonlit Night on the Dnieper, 1880.

Oil on canvas.105x144cm. Russian Museum

TranslationPractice

Архип Ивановия Куинджи русский живописец-пейзажист. Сын сапожника-грека. Живописи обучался главным образом самостоятельно и в петербургской Академии Художеств (1868). Член товарищества передвижных художественных выставок. В ранний период испытывал влияние И.К.Айвазовского. В середине 1870-х гг. создал ряд картин, в которых пейзажный мотив рассчитан на конкретные социальные ассоциации в духе передвижников (“Забытая деревня”, 1874, “Чумацкий тракт”, 1875). В произведениях зрелого периода Кунджи стремился передать наиболее выразительные по освещению состояния природы. Используя световые эффекты и интенсивные цвета, сведенные к нескольким главным тонам, он добивался почти полной иллюзии освещения (“Украинская ночь”, 1876; “Березовая роща”, 1879; “После грозы”, 1879; “Ночь на Днепре”, 1880).

2.12. Ilya Efimovich Repin (1844 – 1830)

The creative heritage of Ilya Repin plays a special role in genre painting and in Russian art as a whole. He is considered to be the most talented and famous Russian painter. His interests in painting were pointed mainly to contemporary subjects. He was interested in all aspects of Russian reality, but his talent was more fully revealed in genre and portrait painting. His works can be considered as an encyclopedia of Russian life with its heroes and events. His first famous painting, “Barge Haulers on the Volga”, painted while he was a student of the Academy of Fine Arts, showed his talent and characteristic manner of work. Unlike the artists who had treated this subject before, Repin was much more interested in the participants of the scene. He wanted the viewers to see their fates and personalities more than the hard labor they were forced to perform. He was the first in the history of art who tried to peer into people's faces to understand who they were. For the first time a common Russian man was depicted as a hero of artistic work. He didn't idealize his heroes but tried to demonstrate their personality. For the first time people could see a group portrait of miserable and humiliated Russian people. The artist's aspiration to concentrate attention on the psychology of people was always Repin's characteristic feature.

Notes

to treat smth - иметь дело с ч-л; рассматривать ч-л

to peer into people's faces - всматриваться в лица людей

artist's aspiration - стремление художника

to haul - тянуть, волочить

barge haulers = bargemen - бурлаки

I. Repin. Barge Haulers on the Volga

The action in “Religious Procession in Kursk Province” by Repin takes place in a province famous for its dense forests, but in the picture we can see only stumps left after the trees had been cut down. Modern man's activity resulted in the destruction of nature. We see crowds of people marching along the dusty road.

The composition was arranged in such a way that we almost feel the crowd moving forward, about to crush the spectator. Real religious faith can be read on the faces of heroes depicted on the left of the canvas and especially in the face of the hunchback on the foreground. Note that he is pushed aside by the policeman riding a horse because this poor cripple might disturb rich people proceeding along the road. (Didn't Christ say we are all equal before him?) The painting shows us two extremes: superficial, cold, hypocritical religious feelings on the right half and true believers in God in the left half of the painting. These people are rejected by this insincere society on the left part of the painting. By paying such attention to the individuality of a person, Repin displays the great variety of types and characters of his heroes. In the foreground we see a rich merchant woman avidly holding a icon. She is drawn into arrogance, clearly breaking the main tenet of Christianity. We can spend hours examining the painting whereby the motley crowd is represented as an integral part of the Russian people.

Notes

stumps - пень

to result in - приводить к чему-либо

to crush the spectator - давить на зрителя, раздавливать…

faith - вера

on the left (right) of the canvas - слева (справа) на полотне

in the left half of the painting - в левой половине катрины

hunchback - горбун

on the foreground – на переднем плане

cripple - калека, инвалид

superficial - поверхностный, неглубокий

hypocritical - лицемерный, притворный, ханжеский

true believers – истинные верующие

avidly - жадно, алчно

arrogance - высокомерие, надменость

a main tenet of Christianity - главный принцип Христианства

tenet - догмат, принцип, доктрина

whereby - посредством чего

the motley crowd - пестрая толпа

Task 10. Learn this description by heart.

They Did Not Expect Him(1884-1888), one of Repin's best known works, is considered by critics "the finest artistic achievement of the social point of view of the Peredvizhniki. The painting shows a family surprised by an unexpected return of a political exile home. In the first version of the painting, the exile was a female; in the final version it is a male, a son, a husband, and a father at the same time. To create his composition, Repin used his home and the members of his family as models. Each person in the painting has a different facial expression, captured very dramatically by the artist. The exiled man, clutching his hat, hesitates in the middle of the room, but instantly recognizes his mother. The old woman rises from her armchair, and her figure projects a surprise and weakness at the same time. In the back, at the piano, is the man's wife. Perhaps she is not certain who has just entered the room; she smiles, but does not try to run to embrace her husband. The little girl at the table looks at the figure suspiciously - she does not know who it is because she is too young to remember her father. But the boy sitting next to her recognizes him instantly and his face is beaming. Two other figures, the maid at the door and the cook behind her, also express their feelings. The cook is simply curious - she wants to discover who the man is and what is going to happen next. The maid is still holding the door knob and her face is simultaneously polite (she is performing her duties) and astonished.

The composition can be divided into several planes: the farthest is the kitchen window, followed by the figures of the cook and the maid. The third plane includes the wall of the living room and the woman at the piano. The fourth, most important plane encompasses the figure of the man and the table with his children. The foreground is occupied by the figure of the mother and her armchair. Notice, however, how cleverly Repin places these two elements off center, allowing the viewer's eyes to follow the direction of the floorboards and see the exiled man immediately. Commenting on the composition, Hamilton suggests that the "right-to-left direction in space, opposed by the sharpened perspective drawing of the floorboards, is so suggestive of Degas that we can believe that the lessons learned in Paris ten years before had at last come to fruition" . The picture is full of light, which, despite the seriousness of the topic and the work's obvious political overtones, makes this scene joyous (the viewer can easily imagine that in a moment the room will be filled with cries of joy, laughter, tears of happiness, and celebrations of the return).

  1. Учебное пособие Издательство Томского политехнического университета Томск 2010

    Учебное пособие
    В учебном пособии рассматриваются вопросы финансового управления. Представлены основные инструменты и методы финансового менеджмента, анализируются вопросы стратегии и тактики финансового управления, вопросы финансового прогнозирования,
  2. Томского политехнического университета Издательство Томского политехнического университета 2009

    Документ
    Настоящий документ основывается на Концепции языковой подготовки в Томском политехническом университете; требованиях Федеральных Государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (ФГОС ВПО) по направлениям
  3. Учебное пособие. Часть I. Томск: о-80 Изд-во Томского политехнического университета, 2009. 99 с

    Учебное пособие
    В пособии с позиций цивилизационного методологического подхода изложены основные проблемы российской и мировой истории с древнейших времен до конца XVIII в.
  4. Методические указания к выполнению лабораторных работ по курсам «Моделирование систем» и«Автоматизированные системы управления аэс» для студентов специальностей 220301 и 140404 Издательство Томского политехнического университета

    Методические указания
    Методические указания к выполнению лабораторных работ по курсам «Моделирование систем» и «Автоматизированные системы управления АЭС» для студентов специальностей 220301 и 140404
  5. Учебное пособие подготовлено на кафедре философии Томского политехнического университета и предназначено для магистрантов. Ббк 65. 050. 2я73

    Учебное пособие
    Учебное пособие дает концентрированное изложение основ управления персоналом: теория, история, подходы в кадровом менеджменте; технология и методы управления персоналом; управление продвижением по службе.
  6. Учебное пособие: лабораторный практикум Издательство Томского политехнического университета 2010 удк 628. 1(075. 73) + 626. 8(075. 8)

    Учебное пособие
    Н – 192 Водоснабжение и мелиорация: учебное пособие (лабораторный практикум) /А.Д. Назаров, Р.Ф. Зарубина. – Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2010.
  7. Редакционно-издательским советом Томского политехнического университета Издательство Томского политехнического университета 2010 (3)

    Документ
    Консалтинг – динамично развивающееся направление деловой активности, к которому прибегают менеджеры всех уровней с целью оптимизации своей деятельности.
  8. Редакционно-издательским советом Томского политехнического университета Издательство Томского политехнического университета 2010 (1)

    Документ
    Современные международные отношения: учебное пособие / В.Л. Хмылёв; Национальный исследовательский Томский политехнический университет. – Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2010.
  9. Редакционно-издательским советом Томского политехнического университета Издательство Томского политехнического университета 2010 (2)

    Документ
    Рассмотрены основные проблемы современных международных отношений и внешней политики России – ведущие теории международных отношений, военная и экономическая безопасность, информационные процессы в международных отношениях, международные

Другие похожие документы..